Hur jag lägger upp ett ridpass

2014-03-04 | 19:52:49 | Träning | 0 Kommentarer
Detta är bara hur jag i stora drag lägger upp ett ridpass, dvs inte om jag har dressyrträning eller rider i skogen eller liknande, utan bara ett helt vanligt ridpass på bana. 

Jag börjar med att skritta fram i 15-20 minuter, sedan börjar jag flytta hästen för skänklarna, fortfarande i skritt på långa tyglar. Jag gör små volter och fyrkanter för att se till så att hästen lyssnar på mina skänkel- och vikthjälper, detta gör även att hästen börjar söka sig neråt mot bettet. 

Sedan kortar jag tyglarna lite (sammtidigt som jag driver framåt med skänklarna) så att jag har ett väldigt lätt stöd med hästens mun. Jag travar sedan runt spåret och lägger volter och serpentiner och ser till så att hästen är framme för båda skänklarna men ändå bara får jogga igång utan större krav, jag är noga med att hålla ett ganska friskt tempo. När jag travat ett stund bryter jag av till skritt, gör lite små volter och flyttar för skänkeln innan jag fortsätter igångjoggningen i galopp, då står jag upp i stigbyglarna så att hästen får ryggen fri och ökar ganska ordentligt längst långsidorna så att den kommer igång i galoppen. Sedan tar jag en liten skrittpaus på halvlånga tyglar och fortsätter med lite små övningar så att hästen fortfarande hålls aktiverad och inte tror att det är slut.

Efter detta börjar jag den riktiga träningen. Vanligtvis börjar jag med en väldig massa övergångar, då får man med baken och ryggen kommer igång, sammtidigt som det är bra lydnadsträning. Jag fortsätter sedan med att göra olika sidvärtsrörelser, vilket är lösgörande. I både trav och galopp tränar jag mycket på att få hästen kvick för hjälperna, bla. genom att samla och länga och då kräva snabba reaktioner. 

Sedan kan jag ju lägga in andra saker också men ungefär såhär ser ett pass ut. 



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback