Gårdagens dressyrträning- Castello

2014-10-15 | 16:57:28 | Träning-dressyr | 1 Kommentarer
Igår på dressyrträningen för Hege la vi mycket fokus på att få honom fram för skänkeln och få energi och bli lätt i steget då han gärna blir lite tung. Jag fick rida med ett spö och emellanåt när han inte riktigt svarade för skänkeln petade vi honom, eller snarare viftade lite med spöet för att få honom att svara framåt, då var det viktigt att ta bort allt annat tryck så att jag inte använde skänklarna alls och så fort han gick fram fick han beröm. Efter ett tag gjorde vi samma sak fast med skänklarna, några snabba lätta tryck med skänkeln och sedan släppa och berömma när han gick fram. Han svarade jättebra för detta och blev betydligt lättare i framdelen! 
 
Mot slutet tränade vi byten, något Castello tycker är absolut jätteroligt! Vi kom då från diagonalen, jag hade spöet i innerhanden och la överdrivet mycket vikt åt ittersidan (alltså åt den galoppen han skulle byta från), dvs. om jag kom i höger varv la jag vikten åt höger när jag red in på diagonalen, när jag skulle göra bytet bytte jag då och la vikten åt andra sidan, vänster, la om skänkeln och petade till med spöet för att få med bakdelen. Det gick verkligen jättebra, han bytte alla gånger och var bara lite efter med bak eller fram ett par gånger! Vi höll även ett ganska högt tempo just för att få energi och luft i bytet, samt för att göra det lättare för honom så att det inte blir tungt och jobbigt, det är viktigt att han tycker det är roligt!
 
Planen var egentligen att han skulle gå på hoppträningen för Lena idag men då han gick så hårt (och bra) igår bestämde jag mig för att ta Texas i stället. 
 
 
 

Kommentarer
» Madde Andersson

Vilken härlig bloggdesign du har!

2015-03-25 | 09:12:53
URL: http://ricos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback