Sista ridlektionen- Flyinge

2014-10-09 | 10:46:08 | Hippolologigymnasiet Flyinge | 0 Kommentarer
I tisdags var sista ridlektionen på Flyinge för denna terminen, nästa vecka börjar körningen igen, vi red dressyr i stora ridhuset (första gången vi red där!) och eftersom det var sista gången red vi samma hästar som vi haft de senaste gångerna så jag red Jane. Jane är verkligen jättemysig, jag har bara ridit henne i hoppning innan och då har det varit full fart, men trots att det var dressyr hade hon precis lika mycket energi som vanligt! 
 
Jag skulle säga att hon är ganska svårriden, lite stel i början och känslig i munnen och vill inte riktigt söka sig neråt och ta stöd i bettet, det är därför viktigt att tänka på att vara mjuk och följsam i handen, låta henne ta lite tid för ju mer du drar, ju mer kommer hon dra emot och bli stressad. Men när hon väl är uppmjukad och kommit igång och känner att det inte är någon som kommer dra henne i munnen så lossnar hon och går jättefint!
 
Vi tränade bland annat på framdelsvändningar och halvhalter men hade även en del självständigt arbete. På ridteorin fortsatte vi att prata om utvecklingsskalan och på hippologin gick vi igenom hovens anatomi och lite sjukdommar. Vi fick även ut ett nytt arbete som vi ska jobba med fram till v. 49 där vi kommer få arbeta ganska fritt med hästens exteriör och anatomi som grund. Jag kan säga att jag har en idé som jag tror kan bli rolig att jobba med... 
 
Nästa vecka börjar som sagt körningen igen, det ska bli riktigt roligt att få köra igen! På hippologin ska vi disikera hästben nu när vi jobbar med anatomi, det kan bli intressant, får se hur många som svimmar... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback