Disikering av hästben

2014-10-15 | 12:43:17 | Hippolologigymnasiet Flyinge | 0 Kommentarer
Innan du scrollar ner vill jag varna för att bilderna kan vara lite obehagliga! 
 

Igår på hippologilektionen disikerade vi hästben, vi håller just nu på med anatomi så det passade bra. Jag var inte så jättenervös inför det då jag inte är känslig för blod, men visst var det lite obehagligt när man kom in i salen och det låg två hästben på varje bänk, fint inlindade i vetrap och nyskodda hovar. Anledningen till att dom var noskodda var för att hovslagarna har benen till att träna skoning tills det att hovarna blivit för dåliga, då får vi dom att tina upp och disikera. 
 
Vi tog på oss förkläden och sen var det bara att sätta igång. Det var faktiskt värst i början innan man fått bort all hud, sen kom man in i det och det var riktigt intressant! Lukten var egentligen det enda som faktiskt var lite äckligt, framför allt benet jag och de i min grupp hade luktade förfärligt, det var i äldsta laget och hade påbörjat lite ruttningsprocess.
 
Vi började med att flå, alltså ta bort all hud. Det långa lite vita som syns tydligt mitt på längst hela benet är långa tåsträckaren. 
 
 
När all hud var borta började vi titta närmre på senorna, tog bort tåsträckaren (långa och sidliga tåsträckaren ligger på bordet på 3:e bilden).
 
 
Ytliga och djupa böjsenan.
 
En bit av griffelbenet. 
 
Ytliga och djupa böjsenan, tåsträckaren, kotsenskidan och resterande delar av benet. 
 
 
Sen hade vi lite kul med att såga bort benet från hoven... Titta så tydligt man ser "gångjärnet"!
 
 
Förlåt om någon blev illamående, jag själv gick runt med liklukt i näsan resten av dagen men roligt var det!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback