Sagohäst, stor häst, liten häst

2014-01-09 | 21:22:29 | Allmänt | 0 Kommentarer
Den senaste tiden har gymnasiestallet tyvärr förlorat några hästar, de börjar helt enkelt bli gamla och det är dags för några att få njuta av livet som pensionär. Men nu ska snart dessa hästar ersättas, några kommer direkt från andra utbildningar här på Flyinge. Och idag fick vi träffa första ersättaren, en riktig sagohäst som fick alla att bli totalkära! Han är en ganska liten ljust isabell/cremefärgad nordsvensk med lång svart man och pannlugg , och stora snälla ögon. Inte blev det bättre av att han är en riktig snygging även i kroppen, slank och fin. Han kommer främst gå som körhäst, men precis som alla andra från körstallet så är han riden och dessutom ska han vara riktigt duktig och relativt högt utbildad! Tyvärr glömde jag helt bort att ta en bild så ni får helt enkelt vänta tills nästa torsdag och under tiden föreställa er hur han ser ut, lilla sagohästen.
 
Men det hände naturligtvis mer i Flyinge idag, jag fick det ännu en gång bekräftat att ridlärare gillar att sätta mig på stooora hästar. Idag fick jag rida Carachilo (stavning?!)  en häst som även han är ganska ny, stor som ett hus på över 175 (tänk er mej på den med mina 164 cm...). Annars var han trevlig, både i boxen och att rida. Dock lite seg och på grund av att han har shivering även lite stel innan han kom igång och värmt upp sig ordentligt. Shivering ja, vad är det? Jo det är en nervstörning som gör att vi ex. hovkratsning så får hästen ofrivilliga ryck i benet som ska lyftas, Carachilo har inte så mycket på vänster men desto mer på höger bak. Det gäller att stå en bit bak och försiktigt stryka lägnst benet så att han lyfter upp det, men eftersom han inte riktigt kan kontrollera det blir det snarare att han rycker upp benet lågnt under magen, sen står han där och gungar ett tag och så får man vänta tills han släpper ner det innan man kratsar. Det kan dock ta några goda försök innan det lyckas, han rycker nämligen upp benet så långt och hastigt att han tappar balansen lite och måste sätta ner benet igen. Det låter lite läskigt men han har absolut inte ont av det.
 
Idag bytte vi även stalltjänster så nu har jag på morgonen i några veckor. Vi i min stalltjänstgrupp fick även för första gången se inne i active stable, den nya lösdriften där skolhästarna ska gå. Det kallar jag lösdrift! Där är olika foderstationer för både kraft och grovfoder, marken har olika sorters underlag, både mjukt och hårt, ligghallen är stor och inredd med en skiljevägg gjord av stora stockar som fungerar som syselsättning åt hästarna, i ena halvan är det dessutom gummimattor som känns ungefär som hårt slaim att gå på för att hästarna ska kunna stå och ligga mjukt! 
 
Efter skoldagens slut åkte jag hem och så var det dags för Sack att gå dressyr, jag kan säga att det kändes att jag tidigare idag suttit på en häst med ryggen 4 decimeter högre upp. Sack skötte sig i alla fall riktigt bra, han vilade ju förra veckan i och med att jag var borta så han var lite stel, men mot slutet lossade han och gick riktigt mjukt och fint!
 
 
 
   
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback