Blivande stjärnhäst- vad avgör?

2014-01-27 | 16:44:46 | Åsikter | 2 Kommentarer
Jag tycker det är roligt med unghästar, få följa och vara en del i utvecklingen. Men vad är det egentligen som avgör vilken häst som kan bli den där superstjärnan, hänger allt på gång och stamtavla? Jag tror inte det. 

Visst krävs det mycket exteriört men det är inte allt, jag tror att mycket hänger på hästens inställning till arbete, att den tycker det är roligt (vilket är ryttarens ansvar att ta vara på och utveckla), samt att hästen helt enkelt är bra i huvudet. Det kvittar hur fin häst du har, är den halvt knäpp och inte har rätt grundinställning så spelar det inte så mycket roll. 

Därför är det mycket det jag har tittat efter när vi letat häst nu, en häst som verkligen tycker det är roligt och vill! 




Kommentarer
» saga

Håller med dig och kikar efter samma saker!
Köpte nyligen en osedd 4-åring från skåne (modigt haha ;)), trodde först att det aldrig skulle gå att köra honom då han är riktigt försiktig, rädd och slö men så fort han får på sig tränset så ändras inställningen helt och han blir som en racerponny! Precis som ägarna hade sagt, riktig vinnarskalle och superbra psyke för trav!

2014-01-27 | 19:01:01
URL: http://sagapaulsson.blogg.se
» Mony

Sen finns det de som tror och tycker att ju knäppare och hårdare de är i skallen desto bättre presterar de när väl ryttaren har kommit på vilka knappar det skall tryckas på. Hoppas att det stämmer då min unghäst är en aning knepig att ha att göra med.. Men arbetsviljan är nog viktig precis som du säger!

2014-01-27 | 21:41:56
URL: http://monyharnesund.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback