Utvärdering av ridpasset med Castello

2014-02-09 | 18:07:11 | Castello | 0 Kommentarer
Castello skötte sig verkligen exemplariskt idag, han gick rat upp i transporten utan att tveka det minsta både när vi skulle åka till ridhuset och när vi skulle hem. Det var första gången han var i ridhuset och där var dessutom en del hästar och folk på läktaren, men han var lugnt och stabil, naturligtvis tittade han runt lite och blev lite små nervös när en häst gick ut, men inget annat.
 
När vi kom dit började jag med att leda honom några varv runt ridhuset så att han fick kolla sig omkring, sedan longerade jag honom en stund i skritt och trav innan jag satt upp. Mest för att han skulle få känna på sadeln lite då han inte haft den på sig innan, samt för att han skulle få jogga igång och springa av sig lite. Trots att han bara är 5 år så är han väldigt snäll i hantering och det var inga som helst problem att longera honom, han bara travade på i lugnt tempo tills jag bad honom sakta av.
 
Sedan var det dags att sitta upp, jag skrittade honom ganska länge så att han fick känna in sig ordentligt. Började sedan med lite volter för att få honom att koncentrera sig lite mer på mig och började efter det att trava. Då han inte är jobbad särskilt mycket i dressyr + sin ålder är han inte så stark än och orkar därför inte riktigt bära upp sig, det gör att han lätt blir lite "hackig" med huvudet ibland. Speciellt i högervarvet där han har lite svårt för sig blir det lätt att han slår lite med huvudet när han tycker det blir jobbigt. Även i galoppen märks det tydligt att han inte orkar bära upp sig, han blir lång och kan lägga lite för mycket vikt i bettet.
 
Jag är nöjd med honom, han kändes fin att rida och skötte sig bra hela tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback