Utvärdering av dagens hoppträning med Castello

2014-02-23 | 13:06:51 | Allmänt | 0 Kommentarer
Idag var första gången jag hopptränade Castello, senare i vår kommer jag börja med honom i gruppträningen precis som Focus men i nuläget är han för outbildad för det. Jag behöver få lite bättre kontroll på honom och han behöver stärkas mer, det kan dock hända att jag kommer träna honom någon gång i grupp som miljöträning och då bara vara med på framridningen och utvalda övningar. 
 
Det gick i alla fall riktigt bra, jag är supernöjd även om det naturligtvis är otroligt mycket jobb kvar att göra den närmsta tiden. Vi började med att rida fram honom i trav på en stor volt så att Lena fick se honom iom att det är första gången. Jag red mycket övergångar, tränade att sänka och öka tempot samt flytta honom från stort voltspår till litet och tvärt om. Han var verkligen jättefin och kändes riktigt avslappnad. Innan vi började gå på bommarna skulle jag galoppera honom lite och just nu har vi lite problem med fattningarna där. Det krävs många försök och avsaktningar innan jag får honom i galopp, förmodligen beror det delvis på att hans förra ryttare har varit betydligt mycket längre än vad jag är och därmed har deras skänklar varit längre ner på magen på honom så med mig blir det en helt annorlunda skänkelhjälp, men det ska vi öva på mer. Vi fick en del bra tips av Lena också som jag tänkte prova. 
 
Vi började sedan att trava över fyra olika serier med bommar där vi kom på en stor åttvolt, vi provade sedan att lägga upp det till hinder och komma i galopp, vilket inte gick så bra då han väldigt gärna vill dra iväg då så vi provade en annan övning. Denna övning bestod av två hinder längst långsidan med fyra galoppbommar mellan, vi skulle alltså komma så att han tog ett språng per bom så att han tvingades samla ihop sig. Detta fungerade mycket bättre så vi körde den övningen några gånger innan vi avslutade. 
 
Han blev ordentligt trött, både i kropp och huvud och han är dessutom en sån häst som svettas mycket så det nästan rann av honom, så jag hoppade av och gick med honom i ridhuset i nästan 40 minuter. Mamma filmade lite också så det kommer senare. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback