Gårdagens dressyrträning- Sack

2014-02-24 | 20:41:24 | Träning-dressyr | 0 Kommentarer
Sack var verkligen jätteduktig igår på träningen för Catherina, han vill väldigt gärna gå och "lulla" i sin komfortzon, och visst går han prydligt och gör det mesta utan problem men jag (/vi) vill ha mer action, han ska gå med stora luftiga steg precis som han kan, det ska vara reaktion direkt osv. Så det är detta vi jobbar på mest just nu, framför allt reaktionerna jobbade vi mycket på sist, i nuleäget när jag gör en övergång är det i princip som om jag gör övergången→ signalen går till hjärnan→ hjärnan bearbetar→ han gör övergången, och varje moment tar sin lilla tid. Det ska vara reaktion direkt, speciellt i övergången från skritt till trav behövs det lite finslipning. 
 
Den 16 mars ska jag tävla honom i div 1 där jag ska rida ett av de allsvenska lagtävlansprogrammen, just detta har jag inte ridit innan så vi kollade även igenom lite av vad som fanns med där och red igenom utvalda delar ur det. Till exempel skänkelvikningar över hela diagonalen, två halvcirklar åt båda håll över medellinjen, överstrykning och en del där man ska komma halvt igenom i samlad galopp, vända över ridbanan i halvcirkel och fortsätta en bit ner längst andra långsidan, fortfarande i förvänd galopp. Detta gjorde vi mot slutet så Sack var lite trött vilket ledde till att lite problem i slutet av bågen till vänster då han slog om, jag behöver även bli noggrannare med att verkligen titta utåt i förvänd, då blir det ännu tydligare för hästen där jag lägger vikten.
 
Jag är i vilket fall nöjd och riktigt taggad på att komma igång med träning och tävling igen, jag tycker dessutom det verkar vara ett roligt program, lite speciellt med en del konstiga vägar men ändå roligt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback