Gårdagens dressyrträning- Castello

2014-04-04 | 09:23:55 | Castello | 0 Kommentarer
Igår hjälpte mamma mig när jag red Castello i ridhuset, framför allt nu i början tycker jag det känns bra att ha någon på marken som kan se vad jag gör och ge kritik så att jag kan rätta mig direkt för det är inte alltid man känner vad man exempelvis gör annorlunda i ett varv jämfört med ett annat som man kanske har lite lättare för. 
 
Castello var ganska pigg, framför allt i början gick han och fjantade sig lite när han tyckte duvorna i ridhuset var läskiga osv. Men han lossnade snabbt och gick då superfint, han börjar bli riktigt stadig i formen nu och börjar förstå lite bättre vad det där med dressyr handlar om. Jag har börjar träna på att flytta honom för skänkel och vikt i skritten nu, utan något stöd i tygeln för att han ska lära sig att det är dom hjälperna han ska flytta sig för i första taget. Och igår fick jag faktiskt honom att flytta sig i en godkänd skänkelvikning! Även galoppen gick bra, framför allt i högergaloppen gcik han riktigt bra redan från början! Dcock har han lite svårare för vänster varv och därför blev även galoppen svårare där, först blev det att han ville springa iväg in i fattningen vilket gjorde att han kom i obalans i galoppen, jag försökte göra om fattningarna ett anta gånger och fick till slut till en bra fattning men han rusade ändå iväg i själva galoppen, så i stället för att bryta av lättade jag lite i sätet och gjorde som vi har tränat på lite hos Catharina, att han ska lära sig att bära sig själv och inte ta bettet som en anledning att bita sig fast och rusa, detta gör jag genom att ta fram höger och vänster hand om vartannat. Och efter flera varv i alldeles för lång galopp var det precis som han förstod att där var inget att springa emot eller ifrån och då lyssnade han på mina skänkelhjälper och sätet och samlade ihop galoppen och gick balanserat igen. Efter det travade jag av honom och avslutade. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback