Vänd nervositeten till fokus!

2013-09-16 | 07:56:00 | Tävling | 2 Kommentarer

Många runtomkring mig säger ofta att jag alltid är så lugn, och undrar om jag ens kan bli nervös. Och det stämmer rätt bra, jag är ganska lugn av mig, men på tävling när det verkligen gäller blir jag naturligtvis nervös precis som alla andra. Inte jättemycket, men nervös blir jag.

 

Men nervositeten försöker jag se som någonting bra. För det har sina nackdelar att vara så lugn som jag är. Jag kan ibland ha lite svårt att riktigt tagga till och komma igång. Men om jag är lite nervös kan jag vända den nervositeten till 100% fokus på det jag ska göra. Vi tar som exempel när jag laddar inför terrängen i fälttävlan. Efter att ha gått banan de fyra gånger som jag ska gå den brukar jag bli lite nervös. Men då sätter jag mig någonstans och tänker igenom banan bit för bit. Ser banan framför mig i huvudet och tänker noga igenom hur jag ska göra inför varje hinder, var jag ska rida fort och var jag ska hålla igen. Var det är extra svårt och hur jag ska göra för att klara det. Så att jag verkligen vet exakt hur jag ska göra. Om jag känner mig lite osäker tänker jag på hur mycket jag har tränat, och tänker att jag vet att jag kan klara det. Och jag vill, kan och kommer klara det! Då blir jag fokuserad och riktigt taggad!

 

De här bilderna är tagna från terrängen i Dagstorp i början av detta året. Det var en riktigt tuff terräng där många inte tog sig runt. Just denna kombination var extra svår. Ganska stort räcke där man landar i brant nerförsbacke och direkt efter en coffin med en ordentligt bred grav framför. Jag är medlem i Dagstorp och rider där flera dagar i veckan men just det här hade jag aldrig hoppat förut. Vilket gjorde mig extra nervös. Men då gjorde jag som ovanstående tills jag verkligen hade full koll och viste exakt hur jag skulle rida. Och vi klarade det utmärkt och tog oss runt felfritt! 

 
 

Kommentarer
» Emma

Undrar om du går terrängbanan själv någon av de fyra gångerna?

Svar: Ja det gör jag, jag brukar göra så att jag går banan två gånger dagen innan då det är bangång en av dessa gånger, och samma dag som terrängen rids så går jag den själv sista gången. Så att jag verkligen får tänka igenom allt och verkligen gå in i min egna lilla värld :)
Elsa Mårtensson

2013-06-18 | 23:14:27
» Malin

Bra tips!
Förut blev jag nästa inge nervös alls, men nu håller jag nästan på att dö ibland. ;)

2013-09-16 | 16:19:03
URL: http://malinottenback.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback