Låt hästen vara häst

2013-06-28 | 14:58:07 | Åsikter | 1 Kommentarer
Alltför ofta tycker jag man ser hästar gå ensamma i hagar som inte är mycket större än en box. Varför? Jag vet faktiskt inte, men jag har en liten idé om att det kan bero på trenden att behandla hästen som en porslinsdocka värd flera miljoner, och inte som en häst. Man är helt enkelt så rädd för att hästen ska skada sig -om den går med andra hästar eller om den skulle få för sig att dra iväg genom hagen i full galopp och bocka- att man hellre stänger in hästen och försöker undvika att den beter sig som en häst. Visst om hästen är skadad så är det klart att man måste hålla den lugn och stilla genom att sätta den ensam i en liten hage. Men en fullt frisk häst anser jag absolut inte ska behöva det, hur dyr den än har varit! Dessutom tror jag inte riktigt på att man håller hästen skadefri genom att stänga in den, tvärt om skulle jag vilja säga. När Pelle var skadad försökte vi ha honom i en liten hage, det fungerade i några timmar. Sen hade han knäckt två stolpar och hoppat ut. Så riskfritt var det... Han var skadad i ett år och har under den tiden gått i en stor gräshage med två andra ponnyer, och nu är han frisk. Jag kan även nämna att han skadade sig när han rullade i boxen. 
 
Så nej, stor diss till små hagar! Det är naturligt för hästen att springa och busa med andra hästar! Låt hästen vara häst! 
 

Kommentarer
» Elin

Sant! Varför går hästen i en hage annars om den inte kan springa liksom?

2013-07-01 | 15:07:02
URL: http://elinnwallden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback