Dagens ridpass- Pelle

2013-06-16 | 13:08:52 | Pelles utveckling | 0 Kommentarer
Idag gick vi till banan i skogen med Pelle och red där. Så att han får lite miljöträning och inte bara går på samma ställen alltid. Det gick i alla fall riktigt bra! Han var ovanligt lugn och flöga bara i luften några få gånger till skillnad från sist. Han vill fortfarande gärna sprina iväg lite när det blir jobbig men annars gick han bra. Han har lite svårare för höger varv och försöker därför trycka sig in mot mitten och springa iväg. Problemet då är att eftersom han är så pass ung och outbildad försår han ännu inte skänkelhjälper åt sidan (alltså att han ska flytta sig från skänkeln när jag trycker). Utan jag kan bara använda vikten och sidledande tygeltag. Vilket gör det lite extra svårt för mig. Men det är roligt, han är verkligen härlg att rida och har ett väldigt bra steg. Dessutom lär jag mig massor på att rida honom! 
 
Idag hade vi även bommar som jag red över på olika sätt för att få honom rörlig och för att han ska jobba ordentligt och lära sig att lyfta på benen. Först la vi bommar i en lång rad, alltså i sidled bredvid varandra som ett långt streck. Som jag sedan red över i serpentinbågar. Först stora och sedan lite mindre. Efter det la vi ut bommarna helt vanligt och gick över det några gånger. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback