Träningsplanering

2013-02-08 | 19:25:22 | Träning | 1 Kommentarer
I början av året lägger jag upp olika träningsschema för året, först bara enkelt från vecka ett till efter sista fälttävlan (i år till vecka 36). Då skriver jag bara enkelt vad jag ska göra i tre veckors perioder och skriver in när det är tävling och planerar efter det. Sedan gör jag en betydligt mer detaljerad träningsplanering där jag skriver dag för dag hur hästen ska ridas, här tycker jag det är viktigt att inte skriva för långt fram i tiden utan bara några veckor framåt. Planerar man för lång tid framåt är det lättare att råka sätta igång hästen för fort, att det blir för hårda, eller för lätta ridpass och hästen inte är i den form man önskat till tävling. 
 
När hästen kommit igång och konditionen har byggts upp ser vecko-schemana ungefär ut som det nedan, när hästen dock inte är fullt igång blir ridpassen både kortare och lättare och jag lägger in fler pass med bara skritt. 
 
Dag 1:Uteritt med mycket lösgörande övningar (skänkelvikning, öppna, sluta)
 
Dag 2:Konditionsträning, (mycket galopp med tio min intervaller)
 
Dag 3: Dressyr (Lösgörande och fokus på framåtbjudningen)

Dag 4: Skritt (1 timme intensiv fir skritt)

Dag 5: Konditionsträning (ganska lungt, många skrittpauser, korta galoppintervaller)

Dag 6: Vila

Dag 7: Hoppträning/ terrängträning 

Kommentarer
» Evelinn Bladström

Fin header! Allt bra?? :D

2013-02-09 | 00:53:54
URL: http://evelinnbladstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback