Hur och varför jag började med fälttävlan

2013-02-26 | 09:43:17 | Det här är jag | 1 Kommentarer


Jag har alltid tyckt det är roligt att rida i skogen, framförallt galoppera och skutta över små grenar som lagt sig över stigen. Så när jag ridit min första riktiga terrängträning för instruktör bestämde jag mig för att jag någon gång skulle tävla fälttävlan. Dock kan jag inte påstå att att det gick särskilt bra, tvärtom gick det rätt dåligt eftersom Sack inte tycker om att hoppa och jag hade bara gått på ridskola innan och knappt hoppat någonting. Sen gillar jag också kombinationen av de olika grenarna, att man rider både dressyr, banhoppning och såklart terrängen.

Men 2010 gjorde vi ändå vår första fälttävlansstart i sugar cup på Ribbersborg i Malmö. Det gick rent ut sagt åt skogen. Jag fick inte honom över första hindret så jag var tvungen att rida förbi det (det var som en pay&ride så man fick ha i princip hur många stopp som helst, och man fick rida förbi upp till två hinnder). När jag äntligen kom i mål hade jag fått tio stopp och banan hade kanske 14 hinder, max.

Jag tränar fortfarande terräng med Sack. Och lite banhoppning ibland, men har inget som helst mål i att tävla fälttävlan med honom då han helt enkelt inte tycker det är kul så kul att hoppa, men numera när jag blivit duktigare går terrängen faktiskt bra men banhoppning desto sämre.

Ett år efter sugar cup började jag rida Texas, och efter några månader köpte vi även honom. Texas har som ung gått upp till tvåstjärnig fälttävlan med sin förra ägare. Men när vi köpte honom var det länge sedan han var igång och tävlade ordentligt. Det var lite tack vare Texas som jag började med fälttävlan på riktigt. Jag gjorde min första riktiga start i fälttävlan i mars 2011. Som även var min första tävling på Texas. Det gick riktigt bra faktiskt, vi kom fyra av kanske sju placerade. Sen dess har jag gått upp två klasser, så nu tävlar jag upp till P90 och satsar på att i år starta CNCP* (ponny enstjärnig)


Kommentarer
» Merve

Fälttävlan är sjukt roligt :)

2013-02-26 | 15:13:20
URL: http://Kapronsky.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback