Hur jag rider fram inför terrängmomentet

2013-02-12 | 16:56:59 | Tävling | 0 Kommentarer

Inför terrängmomentet i fälttävlan rider jag fram i 20-30 min, beroende om det är en- eller flerdagars fälttävlan. Om alla tre momenten rids på samma dag är hästen redan lite uppvärmd även om det är några timmar mellan starterna, så då rider jag inte fram mer än 20-25 minuter. Om de olika momenten däremot är utspridda på flera dagar behövs lite längre framridning.

 

Jag börjar med att skritta fram i ca 15 minuter, efter det börjar jag trava lite lugnt. När jag travar är jag noga med att göra saker hela tiden så att hästen vaknar och blir uppmärksam, ex. lägga volter, rida serpentinbågar, öka och minska traven osv. När jag känner att hästen är igång (efter att ha travat ca 5 min) går jag över i lugn arbetsgalopp, och galopperar bara några minuter tills hästen börjar bli varm i kroppen. Sen skrittar jag några minuter igen så hästen får hämta andan och passar då på att böja igenom genom att rid på små volter och göra fram- och bakdelsvändningar. Sen börjar det bli dags att sätta igång ordentligt och hoppa fram. När jag hoppar fram hoppar jag aldrig mer än några språng, så när jag hoppat 4-5 språng slutar jag. Det spelar ingen roll om det känns bra eller dåligt, det är inte på tävling du ska träna, det får du göra hemma för det blir ändå inte bättre av att du hoppar slut på hästen. När jag har hoppat så skrittar jag en liten stund igen, och när det är fem minuter kvar till start galopperar jag igång på riktigt så att hästen vaknar upp och får upp flåset. Då är det ingen samlad mellangalopp jag menar utan verkligen länga på långsidorna, och hästen ska flåsa. Gör den inte det kommer du förmodligen inte få upp tempot tillräckligt högt fören efter halva banan, och då får du tidsfel. Sen när funktionären vid startbåset ropar att det är två minuter kvar till start börjar jag rida bort till starten, när det är en minut till start ruschar jag hästen korta sträckor precis utanför startbåset. Och när det är bara 30 sekunder kvar går jag in i startbåset, och när startern börjar räkna ner från tio gnuggar jag skänklarna lite i sidorna och rasslar lätt i bettet så att hästen förstår att nu är det snart dags. Och när starten går ställer jag mig i lätt stits och smackar några gånger och driver ordentligt tills jag är över första hindret och hästen glömt alla hästkompisar och bara koncentrerar sig på mig.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback