Texas utveckling

2013-08-07 | 14:32:00 | Allmänt | 0 Kommentarer
 
 
Jag har aldrig riktigt tänkt så mycket på hur Texas har utvecklats dessa åren som jag har haft honom. Jag vet att jag som ryttare har utvecklats enormt och att jag och Texas verkligen har blivit ett team. Men nu när jag tittar på gamla bilder så ser jag inte minst på hans kroppsbyggnad att även han har utvecklats mycket. Att lära gamla hundar sitta är svårt, men inte omöjligt. När vi köpte Texas var han riden på ett helt annat sätt. Mycket mer med styrka och stora hjälper än med små lätta. Han var nästan omöjlig att få i form och släppte man minsta lilla på bettet så åkte huvudet upp. Detta har vi nu jobbat bort nästan helt och han är verkligen annorlunda att rida. Han är fortfarande svår, egensinnad och måste övertygas. Men nu jobbar han rätt, inte ihopdragen med baken hemma i stallet. Det är bland annat därför den hemska underhalsen är borta och ersatt av rätt placerade muskler. Den biffiga hingstnacken kommer han alltid ha, den har han efter sin pappa, Skattegårds Miramis. 
 
Om jag får säga det själv så är han snyggare än någonsin! ;) 
Kolla underhalsen! Jämnfört med nu!
 
Mellantrav. Stor skillnad på både form och övertramp. På översta bilden är han mer uppskruvad och öppen i formen och det syns att han inte jobbar lika bra med baken. På nedre bilden är formen bättre, underhalsen mindre och han placerar bakbenen mycket mer in under sig med bättre övertramp. (Syns på att han vinklar in bakbenet). 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback