Ridsport= pengasport?

2013-04-03 | 21:24:11 | Åsikter | 2 Kommentarer

Många anser att ridsport är en väldigt materiell sport där du måste ha pengar för att kunna komma framåt. Och det ligger tyvärr en sanning i det.

Att ha djur, vilket som helst kostar. Och desto större djur, desto större blir också kostnaderna. Exempelvis hästen som är minst sagt dyr i drift. Många lägger inom detta område fokus på hur dyr hästen är att köpa, alltså försäljningspriset. Men egentligen är det inte det som är den största kostnaden, för den största kostnaden är att HA hästen. Att köpa foder, strö, utrustning, veterinär och hovslagare, stallplatts osv. Och vill du dessutom tävla tillkommer relativt stora kostnader.

Hästen då, måste man ha dyraste gångartsstjärnan man kan hitta för att komma till toppen? Jag anser inte att man måste det. Som Patrik Kittel säger, Brunte kan också gå Grand prix. Det går att få en vanlig halvtråkig kuse att plocka rosetter, men det kräver mycket från ryttaren och väldigt mycket envishet. Men framförallt viljan är viktig för både häst och ryttare.

När jag ändå är inne på detta område vill jag passa på att försöka plocka bort fördomen om att det går att köpa sig till framgång genom en tjusig häst. För det går i regel inte! Visst inom banhoppning kanske det går till viss del på ponny, så länge det inte gäller stilbedömd hoppning (vilket jag tycker är stor hiss till att dom infört på ponny SM). Men i dressyr och fälttävlan kan jag bara säga - glöm det för det går inte. En riktig stjärnhäst med supergångarter är minst sagt svårriden, många gånger mycket svårare än Brunte. Den är svår att sitta på, många gånger het och stirrig. Dessutom gör denna typen av hästs hals- och huvuplacering att den lätt "knäpper av". Det vill säga att den ger intryck av att gå fint och kröker på nacken, men vid en närmare titt är rygg och bakdel är någon helt annan stans och underhalsen blir med tiden bara större och större. Så nej, det krävs talang från både häst och ryttare för att komma till den absoluta toppen.


Kommentarer
» Tilda Åkesson

Har läst ett antal av dina inlägg nu och tycker att du skriver jättebra! Håller med dig om mycket! Superfin blogg annars också! :)

Sv; Vad kul att du kommenterade hur västen var! Och även om jag inte ridit i den än så tycker jag att den verkar vara följsam och bekväm.

Ha det bra! :)

2013-04-04 | 14:26:38
URL: http://tildaakesson.blogg.se/
» Lina Ericson Stahlin

Älskar den bilden, diggar den gula outfiten ;D

2013-04-07 | 09:53:29
URL: http://ericsonstahlin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback