Att vara funktionär

2013-04-01 | 07:53:00 | Åsikter | 2 Kommentarer
Att vara funktionär är något jag tycker alla borde prova på att vara minst en gång. Framför allt om man själv är tävlingsryttare. Då får man en inblick i hur det går till att fixa en tävling och vilket otroligt jobb alla funktionärer gör, för utan funktionärer blir det inga tävlingar. Visst det är kanske inte så kul att lägga ner en hel dag eller två av helgen på en tävling du inte själv ska rida, kanske behöva stå och frysa på en blåsig framridning eller framför allt, behöva stå ut med otrevliga tävlings"gäster" som tror dom vet bäst och vill göra lite som dom vill utan hänsyn till varken funktionärer eller andra tävlande. Just därför tycker jag alla borde vara funktionärer någon gång ibland, för då får man en inblick i hur det är. 
 
Ryttarföreningen jag är med i har enligt mig ett väldigt bra funktionärssystem. Alla som är medlem i föreningen måste vara funktionär på någon/några tävlingar varje år. Antalet dagar kan dock variera från en till fem/ år (beror på vad du betalar i medlemsavgift osv.) men detta system gör att alla hjälper till och det är också därför Dagstorp (rf) kan ha så mycket tävlingar som dom har. Jag vet att i andra föreningar som inte har detta system blir det lätt så att det bara är några som engagerar sig och vill hjälpa till, vilket gör jobbet mycket tyngre för dom och därför tröttnar dessa personer kanske på det efter ett tag och går med i en annan förening. 
 
Så funktionär borde alla prova att vara. Om inte annat kan det vara väldigt lärorikt att titta på andra som rider och få inspiration!
 

Kommentarer
» Melissa

sv; Ja, verkligen! Det är så jobbigt nät händerna bara åker upp... :D

2013-04-01 | 08:51:37
URL: http://melissabudak.webblogg.se
» Tilda Åkesson

Håller helt klart med dig! Jag rider på ridskola och hjälper därför ofta till på tävlingar. Precis som du sa borde alla tävlingsryttare testa på det och få känna hur det känns. Då kanske vissa av de sura och de som inte uppskattar oss funktionärer alls tänka till och förstå hur viktiga vi är!

2013-04-04 | 14:23:02
URL: http://tildaakesson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback