Rida i lag?!

2014-03-25 | 13:42:00 | Lag-SM | 2 Kommentarer
Jag tror det är många icke hästmänniskor som har svårt att se ridnig som en lagsport, och visst är det mest individuellt men ändå är det ju en viss lagkänsla mellan häst och ryttare, man måste vara ett team för att det ska fungera. Men det var inte det jag skulle skriva om, utan om att rida i lag, flera ryttare som räknar samman sina resultat och tillsammans tävlar och representerar sin förening/land. Der finns flera olika lagtävlingar, själv har jag ridit lag SM 2 gånger och lag DM två gånger i fälttävlan, samt allsvenskan och knock out i dressyr. I dressyren har det inte varit så mycket av lagtävling egentligen, dressyren över "lag" kan jag tycka är lite tråkig på det sätter att det är så himla viktigt individuellt och det är inte så bra sammanhållning varken på lagtävlingar eller på vanliga tävlingar ryttarna emellan. I fälttävlan är stämningen helt annan, alla pratar med alla oavsett om du rider internationell tvåstjärnig eller P80, det är också där lagtävlingarna varit som roligast!  Vi har haft flera träffar innan varje tävling, främst till SM är det träffar och planering innan, vi bestämmer lagkläder, planerar om vi ska beställa något nytt, har bangång tillsammans, ryttarfest osv. Förra året smet Magnus (Gällerdahl) undan från Årsta runsten en stund som faktiskt hade "hyrt" honom under SM och så hjälpte han oss i lag Dagstorp att gå terrängbanan, han gick igenom varje anridning i mista detalj och pratade med varje ryttare hur man skulle anpassa ridningen på bästa sätt till varje häst, för mig och Heidi som gick tillsammans tog det ca två timmar och det var väldigt lärorikt! 
 
Att rida i lag tycker jag verkligen är bland det roligaste man kan göra i tävlingsform! Framför allt förra årets SM hade vi väldigt roligt i laget, extra roligt var det att vi låg tvåa efter dressyren och hoppningen, sen att det inte gick så bra för laget i terrängen gjorde inte så mycket. 
 
Lag SM 2013, då låg jag efter dressyren och hoppningen tvåa efter en danska så etta totalt på SM, tyvärr blev vi uteslutna i slutet av terrängbanan. Nu i efterhand vet jag att det var på grund av Texas sjukdom som han helt enkelt inte orkade hela vägen, annars var det tekniska inga problem! 
Lag DM 2012
Lag SM 2011- mitt första SM med Texas och mitt första år som fälttävlansryttare! 

 
 

Kommentarer
» Sanna Bäckström

Oj vad roligt att du har sådan stor meritlista, inte alla som har det! ;) Håller så med dig, känslan när det är laghoppning i hoppningen är heeelt sjukt, alla hejjar och peppar varandra och det är så bra stämning.

Svar: Tack så jätte mycket för kommentaren, betyder verkligen massvis. Håller så med dig där också. Vikten har faktiskt stor påverkan och självklart har längden det också eftersom det lätt kan bli obalanserat. Tack åter igen! :)

2014-03-25 | 15:25:08
URL: http://sannabackstrom.se
» Theresia

Åh vilken himla härlig design du har, vårlig och fin! :D

Sv: Tack så mycket!

2014-03-25 | 20:21:48
URL: http://theresiasandahl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback