Glu-shu- foppatofflor för häst

2014-03-27 | 15:30:45 | Utrustning | 1 Kommentarer
Något jag aldrig skulle sätta på min häst är de "supersmarta" Glu-shu, gummiskor till häst! De sitter runt hoven och går ner undertill ungefär som ett på vanliga skor, däremot limmas dessa fast och ska tydligen vara bra för hästar med dåliga hovar. Dock verkar det som att de inte är gjorda för nordiskt klimat där både vår och höst ofta består av regn och lera, jag har nämligen läst respons från flera som provat men sagt att de trillar av lätt så fort det blir lite lerigt. 
 
Men under sommaren då, skulle det inte vara fränt att trava omkring på tävlingsplatsen med neonrosa gummiskor? Fränt för all del, frågan är om det är så bra för hästen för det tror jag faktiskt inte på att de är. Jag inte det är så bra för hästen att gå omkring med hovväggarna isolerade och indränkta i kemikalier (limm) på det sättet, jag tror absolut det kan ha positiv effekt för hästar som exempekvis lätt drar av sig skor och trasar sönder hovarna, men som man säger "ingen hov, ingen häst", hela hästens kropp är en funktion av hästens hovar, de kan tyckas obetydliga men de påverkar ändå hela hästens rörelsemönster och där med dess skellet, muskulatur och exteriör. Man kan väl tänka sig in själv hur det är att gå omkring i gympaskor, jätteskönt eller hur?! Det sviktar och man får bra grepp, men där kom det igen som vi ryttare är så bra på, att förmänskliga hästen behov. Bara för att vi tycker det är skönt att få bra grepp när vi går betyder inte det att hästen mår bra av det. 
 
I hästens rörelsemönster ingår ett glidmoment precis när den sätter ner hoven i marken så glider hoven en bit framåt mot marken, man har kommit fram till att bland annat underlag som fibersand delvis kan försämra detta moment, dock är det inte så att det på något sätt är skadligt att rida på ett sådant underlag så länge man inte gör det varje dag, något man ändå absolut inte ska göra på något underlag. Hur hänger då det ihop med gummiskon? Jo, om vi tänker att fibersand som är lite strävt och kompakt kan förhindra glidmomentet och kopplar ihop det med hur bra grepp man får med gympaskor i gummi, då är det inte svårt att förstå att det är precis vad denna "genialiska" gummisko gör för hästen. Den förhidrar hela glidmomentet, vilket i längden kan leda till förslitningsskador på skelett och leder.
 
Inga gummiskor för mina hästar inte, då målar jag hellre hovarna i sånt där special hovlack i glitter och neonfärger.
 
 

Kommentarer
» Sarah

Men gud vad gulligt med rosa! Haha :)

2014-03-27 | 21:10:54
URL: http://sarahhgberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback