Brodda efter underlag

2013-06-09 | 10:00:19 | Utrustning | 0 Kommentarer
Det finns hur mycket broddar som helst, långa, korta, spetsiga, platta osv. Och som om inte det vore nog så finns det massor med olika sätt att brodda på. Jag broddar alltid till terrängen, broddarna är en del av den huvudsakliga utrustningen där och är viktiga inte minst för säkerheten. Egentligen så kan jag säga att rider man på klippt gräs så bör man absolut ha broddar. Även om det "bara" är en dressyrtävling. Oavsätt om det är torrt så är det halt för hästen, speciellt om den är skodd så får den inget bra fäste på gräset. Vilket kan leda till att den går och spänner sig, blir seg och osäker. 
 
Så hur ska man då brodda? Oftast behövs det inte särskilt stora broddar. Vanliga korta isbroddar fungerar aldelles utmärkt. Men om det är lite fuktikt i gräset har jag platta korta gräsbroddar på insidan av hoven, men på yttersidan sätter jag något större broddar för att förhindra att hästen halkar i svängar osv. Och om det är riktigt blött kör jag på ytterligare lite större broddar både in och yttersida. Men att brodda för stort ska man vara lite fösriktig med, inte bara för risken för balltramp. Utan för att om det är torrt och hårt i marken blir det väldigt påfrestande för hästens ben att gå med stora broddar. För varje gång den sätter ner en hov trycks broddarna ner i marken och eftersom de är så stora och marken torr och hård så måste hästen liksom dra upp hoven ur marken. 
 
Brodd nr 7 är den jag brukar använda på gräs, dock har jag den i flera olika storlekar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback