Vad gör vi på stalltjänsterna?

2013-12-13 | 02:17:00 | Hippolologigymnasiet Flyinge | 1 Kommentarer
På Flynge har vi varje torsdag stalltjänst, klassen är uppdelad i fyra grupper som i perioder på fyra veckor har stalltjänster. Exempelvis så började jag med att ha eftermiddagsstalltjänst i fyra veckor, sen morgonstalltjänst och efter det ledigt i fyra veckor, och nu har min grupp lunchstalltjänsten. Så vad är det då vi gör? Jo det tänkte jag berätta nu.
 
Morgonstalltjänst: Vi börjar klockan sju på morgonen, då städar vi ur krubbor och vattenkoppar och ser till så att alla har mat inne. Sen tar vi in hästarna för det går nämligen ute på nätterna. När dom är inne kratsar vi hovarna och borstar av dom, eventuellt byter vi även täcken och om det är lerigt spolas hovar och ben.
 
Lunchstalltjänst: Luchen skulle jag säga är den som är mest stressig då det måste gå undan för att vi själva ska hinna äta. Vi börjar i alla fall med att ge kraftfoder till alla hästarna, vi har en vagn med kraft och mineraler och en med betfor, en ansvarar för listan med vad alla hästar ska ha och så går vi från ena änden av gymnasiestallet till slutet av körstallet. När alla hästar fått sin mat är det några hästar som ska ut och även några som ska in, de som ska in är ofta de som ska stå i hippologernas stall så dom hästarna tar vi bara in i sina boxar så fixar hippologerna med täckesbyte och så. 
 
Eftermiddagsstalltjänst: Eftermiddagsstalltjänsten har vi efter att vi slutat sista lektionen vid tre, så då har vi stalltjänst till ungefär klockan fyra. Vi börjar med att byta täcken på alla hästar och sen släpper vi ut dom i hagarna, valacker för sig och ston för sig. Vi har under denna stalltjänst bara ansvar för gymnasiehästarna (ridhästarna), inte de i körstallet. När alla hästar är ute mockar vi, sopar stallgången, ser till så att det är snyggt och rent i sadelkammaren och kollar så att det finns rena täcken i tvättrummet. 
 
Det är väl ungefär det vi gör, morgonstalltjänsten är min personliga favorit, trots att jag får gå upp klockan fem för att hinna dit.
 
En tidig morgon på Flyinge.
 

Kommentarer
» Mikaela

Jätte fin blogg! :)

2013-12-13 | 12:38:14
URL: http://www.doktorec.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback