Gårdagens hoppträning

2014-05-22 | 21:46:47 | Castello | 0 Kommentarer

 Castellos utveckling går verkligen med stormsteg! Gårdagens hoppträning kändes som ett starkt tecken på att vi är på väg i rätt riktning i utvecklingskurvan, trots dubbelbokningar på terrängbanan, banbyggnad på gräsbanan, traktorer och bilar som gick i skyttetrafik precis utanför ridbanan och helt enkelt fullt liv runtomkring så skötte sig Castello över förväntan.

Även om träningen till stor övervägande del bestod av framsteg hade vi några dippar också. Till en början kändes han lite spänd och jag fick inte riktigt till ett bra flyt i galoppen där vi skulle rida på en stor åtta över en upphöjd bom, när vi sedan skulle komma på en linje med räcke in och oxer ut med tre språng emellan gick det bättre, bara att vi fick in tre språng på första försöket kändes som ett framsteg! Nästa utmaning var att komma på en sned linje över en grind, vidare till en studsserie med tre kryss och avsluta med sex språng till ett plank. Både grinden och planket gick bra men redan när jag vände upp till serien kände jag hur han bara stängde av helt, segade ihop som om han tänkte ”Vad är det här? Det ser alldeles för anstängande ut!”. Första försöket kom vi över första hindret sedan tog bensinen slut totalt och Castello skuttade åt sidan, sedan när jag fick lite bättre kontakt med honom så hoppade han hela serien jättefint.

Träningen avslutades på en bana med lite kluriga vägar och anridningar och då kände jag verkligen det stora framsteget, jag kunde rida på riktigt, plocka upp tempot, länga galoppen, ändra språnglängden och verkligen göra någonting åt hur vi kom på- och mellan varje hinder utan att han drog tyglarna ur händerna på mig och bara drog iväg. Det var en fantastiskt känsla och faktiskt första gången jag känner den i hoppningen, att kunna reglera med små hjälper och rida en bara som det ska göras med tekniska detaljer och kunna sätta tryck i galoppen utan att det går till på gränsen till en halvt okontrollerad dragkamp.

Även Lena var positivt överraskad över utvecklingen, hon upprepade flera gånger att för bara en månad sedan, de första gångerna hon såg honom, trodde hon aldrig att detta skulle gå på så kort tid och jag kan inte annat än hålla med! Denna häst har kapacitet med stort K, det krävs bara en himla massa tid och ännu mer hårt arbete tills vi har nått högsta trappsteget där vi faktiskt kan böra jobba med honom på riktigt, träna med fokus på små detaljer och komma ut på tävlingar, men jag vet att det kommer vara värt vartenda droppa svett!

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback