Vad är egentligen "gå på tygeln" och hur gör man?

2014-02-01 | 19:57:02 | Åsikter | 0 Kommentarer
Gå på tygeln är ett begrepp 99,9% av alla hästmänniskor känner till, och något nästan lika många strävar efter. Men vad innebär det och hur gör man egentligen? Jag tror, eller egentligen vet jag att många fokuserar alldeles för mycket på var hästen har huvudet, det är så himla viktigt att hästen kröker på nacken att man glömmer det som faktiskt är viktigt och själva målet med att ha hästen i form, nämligen att bakedelen är med och hästen höjer ryggen något, först då kan hästen söka sig neråt med och välva nacken korrekt. 
 
Metoderna att få hästen på tygeln är varierande, och många gånger skrämmande, att folk sitter på graman och skarpa bett och bokstavligt talat drar ner hästen på tygeln är ingen ovanlig syn, allt för att hästen ska kröka på nacken. 
 
Texas är en häst som inte kan gå i korrekt form utan några minuters ordentlig uppvärmning i travoch galopp på i princip långa tyglar, jag bara låter honom gå med huvudet där han vill ha det. Sedan gör jag en massa övningar och övergångar för att aktivera bakdelen, fortfarande på ganska slappa tyglar. Först när bakdelen är med så söker han stöd i bettet och kan gå ärligt på tygeln. 
 
Här nedan är en fantastiskt bra video om vad "gå på tygeln" är, de beskriver det på ett väldigt bra och intressant sätt så jag tycker alla ska ta en nogrann titt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback