Lotta ut en häst? Rätt eller fel?

2014-02-27 | 08:21:41 | Åsikter | 2 Kommentarer
Antar att ingen är förvånad eller har missat den pågående debatten angående Göteborg horse shows lotterihäst, ska man verkligen få lotta ut ett levande djur, är det etiskt rätt ur djurets synvinkel?
 
Jag kan helt ärligt säga att jag i detta fallet inte ser något fel i det, de ansvariga på ghs kollar upp vinnaren noga och säkrar att denne är kapabel att ta hand om hästen. Om det visar sig att så inte är fallet eller vinnaren inte vill ha hästen så hjälper ghs till att sälja den. Det finns uppenbart en ordentlig plan för hur allt ska gå till och hästens välbefinnande är det som står i centrum, så då ser jag inget fel i det. 
 
Om man å andra sidan bara skulle lottat ut en häst och låtit den som vann få hästen utan närmare kontroll så skulle jag dock inte tycka det var rätt då det okunskapen bland hästägare enligt min mening redan är alldeles för stor. 
 
Så nej jag ser inget problem med det, hästarna som lottas ut är dessutom hästar som är bra i temperamentet så att en "vanlig" människa ska kunna klara av den utan problem. 
 
 

Kommentarer
» Silke

Håller helt med dig!!

2014-02-27 | 08:25:34
URL: http://silkez.blogg.se/
» Alice

Ganska sjukt ändå att vi köper, säljer och lottar ut djur... Menar inte att jag är emot det, men det är ganska sjukt de är ju ändå levande varelser.

2014-03-02 | 19:56:29
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback