Svar på kommentar- Vad gör jag egentligen på Flyinge?

2013-10-01 | 09:54:23 | Hippolologigymnasiet Flyinge | 1 Kommentarer

För ett par dagar sedan fick jag en fråga på vad jag egentligen gör på Flyinge varje vecka? Jag antar att jag har varit lite otydlig med det så tänkte därför berätta det lite utförligare nu.

Det är så att jag går på Flyinges så kallade Hippologigymnasium. Det innebär att jag en dag i veckan är på Flyinge och läser hippologi (läran om hästen), rider/ kör samt annat hästrelaterat. Just nu är denna dag torsdag. De andra dagarna är jag på Polhemskolan i Lund och läser helt vanlig naturvetenskap. Natur är alltså den största delen av programmet, Flyinge är egentligen bara som en extra bonus.

Vad krävs för att komma in?

Intagningspoängen i år låg på 230 p. Men det varierar från år till år. Eftersom ridningen bara är en liten del krävs det inte att man gör något kunskapstest eller så, i princip kan du komma in utan att ha varit i närheten av en häst någonsin. Men förhoppningsvis är det bara folk men någorlunda bra grundkunskaper som söker och vill gå programmet.

Jag trivs jättebra, eftersom det är natur så blir det rätt mycket plugg, speciellt eftersom vi ska läsa in det på fyra dagar medan andra gör det på fem. Men jag tycker faktiskt att det är värt det när man får vara på Flyinge en dag. Dessutom känns det bra att få full behörighet från naturvetenskapen så att man kan bli något annat i fall det skulle hända något på hästfronten. Det behöver ju inte vara att man tappar intresset, det kan ju vara så att något händer, man blir skadad eller något annat som gör att man inte kan hålla på med hästar.

Jag har lagt till en ny kategori, ”Hippologigymnasiet” där jag kommer skriva fler inlägg om det. Lite om vad vi gör när vi är där osv.  

En bild på nästan hela Flyinge, elev- och körstallet samt där hippologerna håller till och ridhuset där vi är finns inte med. Det ligger precis i utkanten av vänstra hörnet på bilden. 
 
 

Kommentarer
» Malin Ottenbäck

Tack för svaren!

2013-10-01 | 20:12:34
URL: http://malinottenback.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback