Gårdagens dressyrpass- Texas

2013-10-15 | 08:58:39 | Träning-dressyr | 1 Kommentarer
Igår var sista riktiga dressyrpasset innan tävlingen i helgen. Jag red genom alla skolor så som öppnor, slutor och skänkelvikningar. Men fokusen låg främst på att få ordentlig samling i de enkla bytena då vi inte riktigt fick till dom hos Catharina i lördags. Jag valde att börja med dom tidigt under ridpasset så att han skulle ha ordentlig energi. Första gångerna blev det mest att han la sig i bettet, blev lång och låg och liksom droppade ner i trav och sen skritt. Jag provade då att sätta lite mer tryck i galoppen och redan på kortsidan innan jag vände över ridbanan samla ihop med sätet sammtidigt som jag hela vägen in i "bytet" drev precis som i en galoppökning. Och det fungerade bättre, på det sättet fick vi till några riktigt bra övergångar. Det största problemet med Texas är att han inte riktigt har någon egen bjudning utan du måste rida fram bjudningen (alla som har provat vet att det inte är det lättaste), problemet då är att han blir lång och hamnar på bogarna, och när han gör det fungerar inte något särskilt bra.. Så för att undvika det måste du sen rida ihop den bjudningen du har ridit fram så att han kommer "uppåt framåt". Men vi kämpar på och det går faktiskt bättre och bättrenästan för varje gång!
 
 

Kommentarer
» Linn

- Jodå! :D planer för kvällen? :D Tack detsamma!

2013-10-15 | 16:43:58
URL: http://linnhagstedt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback