Framsteg med Focus

2013-10-08 | 13:58:55 | Focus Filur | 0 Kommentarer
I söndags var jag och red Focus igen, denna gången lyckades jag undvika att trilla i backen ;). Det gick till och med riktigt bra, det känns som han börjar förstå vad och hur det är han ska göra med de där bommarna. 

Vi började med upphöjd cavaletti i trav. (Varannan bom upphöjd till höger, varannan till vänster). Första gången förstod han inte riktigt var han skulle göra av alla benen och det blev lite konstigt. Så vi la ner bommarna en gång och la sen upp dom igen. Och då förstod han och gick jättebra! 

De andra gångerna har vi bara haft ett litet hinder med markbom. Men nu provade vi med två små kryss som vi sen la upp till räcken. Det ena stod längst långsidan och det andra på diagonalen. Så vi hoppade dom i följd åt olika håll. Det gick väldigt bra. Focus är väldigt seg och har dålig framåtbjudning så han kröp in lite för nära hindret och överhoppade i ett stort helikopterliknande språng. Men det var ändå bättre än de andra gångerna. Nu hoppade han verkligen, lyfte ordentligt på benen och fick till skutten till språng. När jag hade hoppat det några gånger i trav så kände jag att det gick så bra så jag provade göra det i galopp. Och vilken skillnad det blev! Det blev riktig fart på honom, han tog tag i hindren och hoppade superfint på båda hinderna! Det gick så bra så efter det bestämde jag mig för att det räckte för den gången. Man ska ju avsluta när det går som bäst och medan hästen tycker det är roligt!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback