När livet tar oväntade vändningar och allt vänds upp och ner

2013-11-08 | 15:20:38 | Skattegårds Texas | 1 Kommentarer
Den senaste tiden har jag upplevt att Texas inte varit riktigt som vanligt, det har inte märkts några stora förändringar men han har varit ovanligt slö och på terrängträningen för Ulf Johansson bestämde jag mig för att bryta då han blev flåsig och inte gick ner i andning som vanligt. Därför kollade vi honom hos veterinär förra veckan. Hon hittade då förändringar i luftvägarna men kunde inte fastställa orsaken. Det togs massor av prover, ett skickades hela vägen till Stockholm... Och nu i veckan fick vi provsvaren, Texas har fått Cushing syndrom. En kronisk sjukdom som drabbar ca 20% av alla äldre hästar. Sjukdomen beror oftast på en hormonproducerande tumör i hypofysen eller mer ovanligt en tumör i binjuren. Kroppen producerar då en stor mängd kortisol som då bland annat kan leda till förändringar i luftvägar. 

Sjukdomen är alltså svår att bota men det finns medicin som Texas kommer att få, om han svarar på den gör det att han kan leva vidare som vanligt några år  till. Jag kommer kunna träna honom hyfsat normalt men på grund av medicinen kommer han aldrig mer kunna tävlas. 

Visst är det tråkigt men sammtidigt känns det bra att veta orsaken till de problem vi haft den senaste tiden, och framför allt så att vi kan göra något åt det och hjälpa honom så långt det går. 



Kommentarer
» Sofia :)

Usch vad tråkigt! :/ ♥ Aldrig kul när det kommer något så plötsligt som man verkligen inte hoppats på.
Fick veta i söndags att hästen jag rider och tar hand om 3 gånger i veckan och ibland mer var till salu, blev chockad och ledsen men sen i onsdags fick jag ett sms om att hon var såld och åker i eftermiddag.. Jag han inte ens säga hejdå, allt kom så plötsligt. ♥

2013-11-08 | 16:50:40
URL: http://Threez.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback