Min dömhäst

2013-11-10 | 16:45:08 | Det här är jag | 3 Kommentarer
Det här med hur min "drömhäst" ser ut och ska vara känns väldigt aktuellt just nu då jag lite smått börjat kolla runt på storhäst och det är ett par stycken, speciellt en som jag skulle vilja prova... Så hur vill jag att en häst ska vara då?
 
Först och främst vill jag ha en häst med bra temperament och rätt inställning till arbete, en häst som tycker det är roligt och vill arbeta är alltid både lättare och roligare att rida. Den ska tycka det är roligt att hoppa, söka upp hinderna själv och vilja. En annan sak jag tycker är viktigt är gången, hur hästen rör sig. Det behöver inte nödvändigtvis vara stora flashiga gångarter men jag vill ha ett lätt och luftigt steg, inga stela arabben utan jag vill ha lite tryck och power, framför allt i galoppen eftersom det är den som är viktigast i fälttävlan. Utseendemässigt gillar jag hästar som ger ett sportigt intryck. Det låter kanske lite luddigt men det jag menar är en häst som är nätt i typen utan att vara ädel samtidigt som den är lite kraftfull. Färg och ras spelar ingen större roll, åldern får variera mellan fyra till tio år men den absoluta optimalåldern skulle vara sju. Då har den ändå lite erfarenhet men har ändå hela livet framför sig. Men det beror naturligtvis så mycket på individen och hur hästen passar mig osv.
 
 
 
 

Kommentarer
» Olivia Gustavsson

jag letar också efter ny häst (eller ja ponny då), men jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag vill att den ska vara. Haha!

2013-11-10 | 21:57:14
URL: http://oliiviiagustavsson.se
» Tessan Larsson

Kul att leta stor häst!
Jag letar också för fullt och ha varit och provat 2 st som jag gillar.
Men hade du inte en stor häst, den som var så himla snygg?
// Tessan

Svar: Jo jag hade en unghäst som vi köpte för ca två år sedan, tyvärr blev han halt bara en kort tid efter att vi fått hem honom. Vi har under tiden varit hos flera olika veterinärer men ingen kunde riktigt förstå vad som var fel. Han blev behandlad på flera olika ställen, både i rygg, ben och hovar. Efter ca ett års vila började vi sätta igång honom igen då han inte längre var halt, han skrittades från marken i ett par månader innan jag försiktigt började rida honom igen. Det gick framåt och han började bli riktigt fin och sätta muskler igen men så en dag var han halt igen, han fick vila några dagar men blev inte bättre och veterinären kunde konstatera att hältan var tillbaka och dessutom var ännu kraftigare än vad den varit tidigare. Förmodligen berodde det på ett medfött fel. Då han hade ont och haltade även när han bara gick i hagen beslutade vi tillslut att låta honom somna in. Efter så lång tid och olika försök att få honom bättre så kändes det inte som att det fanns mer vi kunde göra.
Elsa Mårtensson

2013-11-11 | 10:09:50
» Tessan Larsson

Vad tråkigt :(
Var det den som låg fast i boxen?

Hoppas du hittar en ny stjärna snart! Ska bli kul att följa :)

// Tessan

Svar: Ja precis :/ Hoppas jag också, ska bli roligt att börja på storhäst också :)
Elsa Mårtensson

2013-11-11 | 21:00:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback