Lyckade träningar och duktiga hästar

2013-11-28 | 17:36:54 | Allmänt | 1 Kommentarer
Ni får ursäkta min frånvaro igår och idag, jag hade fullt upp från det att jag kom hem tills jag gick och la mig (alldeles för sent). Focus skulle hopptränas och därefter skulle Sack gå ett ordentligt dressyrpass. 
 
Hoppträningen gick väldigt bra, Focus skötte sig bra och var ovanligt avslappnad. Visserligen var han som vanligt lite "spooky" i början och kastade sig för bommarna, men efter ett tag slappnade han av lite bättre. Focus brukar oftast vara lite loj och seg, men igår var han riktigt på och och ville verkligen hoppa och sökte sig till hinderna, i stället för att göra allt för att undvika dom. Vi red lite olika övningar för att få dom lydiga, bland annat en med tre små hinder som stod på en linje som ett stort s. Vid andra och sista hindret skulle man lägga en liten volt och sedan rida på hindret. En övning som kanske låter enkel men som faktiskt var svår, speciellt med en unghäst som redan innan är lite svårstyrd.
 
Efter träningen kom mamma ner till ridhuset med Sack och så trimmade vi lite dressyr. Sack var egentligen fin genom hela passet, det var bara en liten stund någon gång i mitten och lite mot slutet som han blev lite trött och seg, men annars var han riktigt fin! Jag red igenom programmet som jag ska rida på söndag, vilket gick bra. Speciellt halterna, volerna och skänkelvikningarna gick speciellt bra. Efter andra galoppen i travövergången fick jag även till en riktigt bra uppsamling och det riktigt kändes hur han tog halvhalten och samlade ihop sig. Just den övergången brukar jag annars ha lite problem med då han gärna vill springa iväg och bli lång. 
 
Två bra ridpass på duktiga hästar!
  
 
 
 

Kommentarer
» Friskey

Vad kul att båda kändes så fina! :D

2013-11-28 | 21:50:59
URL: http://friskey.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback