Hoppträning och rodeo

2013-11-08 | 12:08:42 | Focus Filur | 0 Kommentarer
I onsdags var Focus med på hoppträning i ridhuset för första gången. Han har över huvud taget knappt varit i ridhuset innan och då har han varit i lilla, inte stora som träningen är i. Därav var han lite spänd när jag skritta fram, och när vi sen kom in i stora ridhuset med alla hinder och hästar så höll han på att krypa ur skinnet. Gick på sned, skuttade hit och dit och hoppade på stället. Inte blev det bättre av att det stod två extremt farliga regnbågar mitt i ridhuset... Visserligen kändes hans beteende ganska normalt för en så oerfaren unghäst så jag var inte särskilt förvånad. 
 
Som framridning skulle vi rida över två bomserier, den första man skulle ta sig över hade regnbågarna vid sidorna, som ni förstår var det lättare sagt än gjort att över huvud taget få honom att gå i närheten. Men efter mycket envishet och övertygande tog vi oss till slut över. Bomserie nummer två var inga problem och sen flöt det på bra. Det var bara det att sen skulle vi rida samma sak fast från andra hållet, samma problem igen men det gick lite fortare att få över honom denna gången. Det var bara det att mitt i så kommer en häst i galopp bakifrån över den andra serien och slår i en bom, Focus som gick så fint flyger i luften sammtidigt som han kastar sig fram och innan jag ens hinner reagera dunsar jag i marken. Bortsätt från att jag har ett stort blåmärke på höften och landade på handen så att lillfingret är svullet så var det inte så farligt. Jag hoppade upp igen och provade, denna gången i skritt några gånger åt båda hållen tills han slappnade av. Vi avslutade med en liten bana på fyra hinder och det gick faktiskt jättebra, jag fick en del bra tips från Lena som fungerade bra som gjorde det lite lättare att få honom att lyssna.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback