Min utvecklig på tävlingsbanan

2013-03-11 | 20:08:00 | Tävling | 2 Kommentarer

Jämförde mina dressyrprotokoll idag, kan säga att det var rätt stor skillnad på både kommentarerna och procenten. Min första start gjorde jag för lite mindre än fyra år sedan på Sack, det var en pay and ride i Tågarp som gick i Lätt C:2. Det gick inte särskilt bra, jag fick 53,02% och det var bara 6: or, 5: or och några 4: or  genom hela programmet. Och på nästan vartenda kommentar stod det Ö.T, alltså över tygeln. På det allmänna intrycket fick jag 4:a på ryttarens inverkan, sits och hållning 6. Min andra start gjorde jag ett år senare, även då red jag Lätt C:2 och på Sack. Det gick bättre då, fick faktiskt 62,5%. Och 7:a på ryttarens sits och hållning och 6:a på ryttarens inverkan, så lite bättre i alla fall. Sen gjorde jag några till starter det året på runt 57%. Året efter, alltså 2011 köpte vi Texas och jag började tävla fälttävlan också. 2011 var ett rätt intensivt tävlingsår, gjorde hela 36 starter i dressyr och fälttävlan plus några hopptävlingar. I Början av året gick det inte jättebra, men man får säga att 2011 utvecklades jag mycket och blev en betydligt bättre ryttare. Började nämligen årets tävlingssäsong med att rida på 55,51% och slutade det med att rida på 71,7% (båda i Lätt B:1).  I slutet av 2011 gick jag också upp en klass och började tävla Lätt A:1 med rätt bra resultat. Och förra året, alltså 2012 utvecklades jag nog ännu mer. Jag började tävla P90 fälttävlan, Lätt A: P1 dressyr och Lätt B hoppning. Men framför allt lärde jag mig otroligt mycket och blev mycket säkrare i min ridning.

Tror jag har Texas att tacka mycket för min utveckling som ryttare, för det första fick han mig att tycka att det är riktigt kul att tävla. Och sen lärde han mig att verkligen rida i vartenda steg, för skillnaden på han och Sack är att, sitter jag och åker på Sack så går det inte bra men han går i alla fall, sitter jag och åker på Texas däremot så går han inte alls. Och sen har jag också Texas att tacka för att jag fick möjligheten att rida lag-SM i fälttävlan och i år SM. Utan honom skulle jag förmodligen inte ens tävla fälttävlan.

Och sen detta året kommer också bli ett ganska intensivt tävlingsår, både i dressyr och fälttävlan. Har redan gjort 29 starter varav tre fälttävlan, en banhoppning och resten dressyr. Dessutom har jag gått upp ytterligare en klass i både dressyr och fälttävlan, så nu tävlar jag upp till Lätt A: P1 dressyr på båda och P-90 fälttävlan på Texas.  


Kommentarer
» hannah & vendela - hästnlogg ♥

Hej, jätte fin blogg du har! Kolla gärna in vår blogg och släng in en kommentar!

Har en tävling på bloggen också, missa inte!
tävlingen: http://bpoonysar.blogg.se/2013/february/tavla-om-en-jh-mossa-fran-hooks.html#comment

Ha det bra! :)

2013-03-11 | 22:35:01
URL: http://bpoonysar.blogg.se
» erika

Hej :) jag har dem bara på videofy och vet inte hur jag skulle kunna skicka dem. . Vet du?

kul att läsa :D

2013-03-12 | 20:02:41
URL: http://www.erikajoyisabella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback