Texas olater

2013-06-20 | 14:36:28 | Skattegårds Texas | 1 Kommentarer

Texas är väldigt personlig, han har sina egna bestämda åsikter om saker och ting och ger inte med sig i första taget. Även om han enligt mig är helt underbara så har han precis som alla andra hästar lite dumheter för sig. Här listar jag några av hans olater som man märker av i princip varje dag.

• Låter sig inte fångas i hagen om man inte har godis med sig.

• En annan anledning till att man måste ha godis med ut är för att han ska tugga på det i ställer för dig. Han biter nämligen gärna efter en.

• Han dricker nästan inte någonting på sommaren, vilket innebär att jag måste gå ut med betforsvatten med några timmars mellanrum varje dag.

• Händer mycket sällan att han går upp på första försöker i transporten, oftast stannar han en gång och vägrar röra sig ett steg framåt. Men på andra försöket brukar han gå upp snällt. Detta tror jag beror på att han vill visa sin makt över mig, han är ju hingst och måste alltid stryka under för både hästar och människor att det är minsann han som är kung.

• Han vänder baken till i boxen och kan hota med ena bakbenet om man inte har godis, det beror dock på att han blivit illa behandlad som ung så det sitter liksom kvar. Och sen har han väl lärt sig att han får godis om han gör så.

• Om du försöker få honom att dricka genom att hålla upp en spann så kan han utan förvarning slå upp huvudet under spannen för att hälla vattnet över dig. Detta har mamma en viss erfarenhet av, som tur är har det bara hänt mig en gång.

• Sparkar i boxdörren så att man nästan får ont i öronen när han vill ha ens uppmärksamhet, eller när man blandar mat och han råkar stå inne just då.

Med denna listan lär ni väl tro att han är värsta gangster-ponnyn, men jag tror att de flesta av hans olater beror på att han är så smart. Jag tror aldrig jag har träffar en så smart häst, ibland undrar jag nästan om han inte är för smart för sitt eget bästa.


Kommentarer
» Madde Andersson

rico dricker inte heller mycket på sommaren, men det är då tur att de ändå får i sig rätt mycket vatten genom gräset/betet!! Så som han kissar hela tiden måste han ju obviously få i sig tillräckligt med vatten ändå ;)

2013-06-20 | 16:43:31
URL: http://ricos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback