Bygga muskler och kondition

2013-06-03 | 15:11:45 | Träning | 0 Kommentarer
 
Att få hästen i toppform är egentligen ingen konst, det handlar bara om varierad och noga planerad träning. Hästen ålder, ras, kroppsbyggnad osv. spelar ingen större roll, alla hästar kan bli vältränade och musklade. Titta bara på Texas, han är 19 år! Sen blir det klart svårare och tar längre tid att få en lite äldre häst i form, men omöjligt är det absolut inte! 
 
Ett bra veckoschema som jag ungefärligt använder mig av är tre dagar dressyr, två dagar konditionsträning i skogen, hoppning en dag och skritt eller vila en dag. Med konditionsträningen så har jag fyra dagar mellan varje och skritten/vilan lägger jag efter tävling eller hård träning. Och i och med att Texas börjar komma upp lite i ålder är jag noga med att försöka att inte träna hårt flera dagar i rad, max två. Att inte gå för fort fram är också viktigt, det tar flera månader för mig att få Texas i riktigt bra form. Jag börjar i slutet av December och han är i den formen jag vill ha honom ca fyra månader senare. Det tar tid!
 
Precis efter vintervilan skrittas han bara i två veckor. Efter det lägger jag in några markarbetspass och lugna skogsritter i schemat. Och så fortsätter jag allteftersom hans kondition och styrka blir bättre. Fler och hårdare pass osv. På vintern hoppar jag även mycket gymnastikhoppning, inte alls högt men med lite längre serier där hästen verkligen får jobba. Det är ett jättebra och effektivt sätt att bygga muskler i rygg och bakdel! Och så ordentliga konditionspass cirka två dagar i veckan. Då börjar jag med två minutersintervaller de första gångerna (alltså galopp två minuter, skritt två min, galopp två min...), sedan ökar jag med en minut per vecka tills jag är uppe i fem minuter. Och utöver det mycket dressyr så klart.
 
Så sammanfattningsvis  tre bra sätt att få hästen i form på:
 
• Gymnastikhoppning
•Dressyr i låg form och mycket övergångar.
• Galopparbete (konditionsträning)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback