Träna utöver ridningen?

2013-07-22 | 20:17:03 | Åsikter | 2 Kommentarer

Jag vet att det råder delad mening om det där, viktigt eller inte? Vissa anser att man får tillräcklig träning genom ridningen och stallarbetet, medan andra tycker att man ska träna även utöver det för att ge bättre förutsättningar för hästen att prestera. Ganska nyligen cirkulerade en debatt om stora ryttare, att det var för stor press på ryttare att de måste vara smala. Att hästen visst klarar av att bära en lite större ryttare osv. Det är klart att det gör den, men det gör arbetet svårare för den.

Jag själv tränar ganska mycket utöver ridningen, jag tycker det borde vara en självklarhet att ryttaren ska vara minst lika vältränad som hästen. För hur kan
man begära att hästen ska gå bra och prestera när ryttaren själv är otränad och klumpig. Nu ska jag inte dra alla över en kam, men det är så -vare sig man vill eller ej- är man stor och otränad så är man inte lika smidig som en tränad ryttare. Jag menar inte att man ska vara modell-smal med långa dressyrben osv. Jag själv ser knappast ut så - när jag var lite yngre så var jag dessutom rätt mullig, och därav klumpig- men att träna regelbundet och tänka på vad man stoppar i sig gör skillnad. Inte minst för hästen!

Har man inte tid att både rida och springa så ta med hästen ut några dagar i veckan och spring, hästen får motion av det med.

Nu vill jag höra era åsikter, har jag helt fel eller håller ni med??


Kommentarer
» Lina

Jag håller heelt med dig! Man behöver kanske inte vara någon toppidrottare, men nog ska man träna utöver ridningen! :)

2013-07-25 | 15:25:16
URL: http://linasundell.horseworld.se
» Madde Andersson

hahaha bilden xD

jag har egna pållar och varvar då ridningen på banan med lugnare uteritter, + en till två stallfria dagar i veckan. Jag tränar gärna utöver ridningen. Man får viss träning av stallarbetet och när man rider lektioner för intruktör, men mellan det blir det ju mycket uteritter.

Jag tror också det är bra att träna utöver ridningen för att få en mer varierad och allsidig träning, stärka delar i kroppen man är svag i och förbättra sitsen och inverkan :P

När jag åker tbx till stockholm ska jag börja gymma (antingen på gym eller göra övningar hemma, beror på plånboken) och pw/springa. Jag tror det är viktigt att stärka sig utöver ridningen för att sedan på träning och tävling kunna prestera bättre. Kondition är ju grunden till allt, så det är ju något man kan träna även om man skulle ha ont om tid eller inte ha råd med gymkort.

Väntar faktiskt på att få ett personligt träningsprogram nu, ser jättemycket fram emot att börja med det :DD

2013-07-26 | 22:03:30
URL: http://ricos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback