Dagens dressyrpass- Texas

2013-07-26 | 14:32:31 | Träning-dressyr | 0 Kommentarer
Jag skrittade upp till ridhuset med Texas idag och red dressyr där. Fast att jag red vid tio så var det jättevarmt, 24 grader i skuggan så då kan man ju tänka sig hur varmt det var i solen!
 
Men trots värmen så gick det riktigt bra! Texas kändes pigg och lyssnade jättebra. Jag började med att rida olika krumelurer runt banan och göra övergångar till skritt vid varje bokstav eller mellan varje rörelse. Sen gjorde jag samma sak i galopp fast längde och kortade samt gjorde övergångar till trav. Han lyssnade jättefint på mina förhållningar och var väldigt lydig. Men han försökte ställa sig åt höger och inte riktigt ta stöd i bettet på den sidan. Så jag tog en liten skrittpaus och sen gjorde jag "de fyra franska". Mirakelövningen som Catharina har lärt mig. Den får verkligen hästen att mjukna i hela kroppen och söka jämt stöd. De fyra franska innebär fram och bakdelsvändning samt korsa först fram och sedan bakbennär man rider på en liten volt. Jag kan försöka förklara lite mer detaljerat hur det går till i ett annat inlägg. I vilket fall så fungerade övningen lika bra som vanligt och Texas tog bra stöd i båda sidorna direkt när jag började trava igen, och sen flöt det bara på. Jag tränade enkla byten, öppna, sluta, skänkelvikning och förvänd galopp samt olika delar ur programmet jag ska rida på SM. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback