Hur jag rider fram mina hästar på dressyrtävling

2013-02-27 | 17:53:10 | Tävling | 0 Kommentarer



På en dressyrtävling värmer jag upp ca 30 minuter. Börjar med att skritta på långa tyglar i ca 10-15 minuter, sen böjer jag igenom hästen i skritt genom att rida massor med små volter, fram- och bakdelsvändningar. Det gör jag inte så länge, bara några minuter. Sen börjar jag jogga igång hästen i ganska låg form med rätt mycket energi, för att få hästen att komma igång bakifrån gör jag en massa tempoväxlingar. Från arbetstrav till samladtrav, samlad trav till mellantrav osv. Sen galopperar jag i samma låga form med mycket energi, för att hästen ska få ryggen fri så står jag upp i stigbyglarna. Rider i denna låga form gör jag i kanske fem minuter. Sen låter jag hästen skritta på halvlånga tyglar och hämta andan innan jag börjar plocka upp den i form. Så börjar jag trava igen, nu sitter jag ner och har kortat upp tyglarna och rider i ett mer samlat tempo. För att få hästen att trampa under sig gör jag maaaassor med övergångar till skritt, rider sidvärtsrörelser och gör massor med halvhalter. Sen galopperar jag och håller den höga formen, rider förvänd galopp för att få hästen alert och gör snabba övergångar till både skritt och trav. Sen börjar det bli dags att gå in på banan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback