Stilbedömning på ponny SM?!

2013-12-07 | 19:59:00 | Åsikter | 2 Kommentarer

Under en tid nu har det pågått en debatt angående stilbedömning på ponny SM i hoppning, det är svårt att avgöra men jag tycker ändå det verkar som att majoriteten är för och tycker det är bra med stilbedömning, men det finns ändå väldigt många som anser att detta är helt absurt att barn ska bli bedömda! Personligen tycker jag det är ett fantastiskt brabeslut att ha stilbedömning på SM, ska man hoppa de höjderna och tävla om att bli Sveriges bästa, då ska man också kunna rida ordentligt på ett följsamt och vårdat sätt. Om man inte klarar av att sitta balanserat i sadeln och förhindra att hästen vansinnesgalopperar utan att slita i munnen, då ska man inte rida SM.

Dressyr är grunden till all ridning, att kunna kontrollera sin häst på ett följsamt och snyggt sätt borde vara en självklarhet, men tyvärr är det inte det för många. Jag tror att en vanlig anledning till att många barn väljer att rida hoppning är för att ”det är ju jobbigt att rida dressyr”, och varför ska man rida snyggt om hästen ändå hoppar? Som Maria Gretzer skriver i sitt inlägg tror jag inte att de barn som inte vill rida dressyr eller kan ta kritik genom stilbedömning, de är helt enkelt inte redo att kämpa och kommer förr eller senare sluta i vilket fall.

Sen kan jag tycka att förbundet på ett sätt börjat i fel ände, det blir liksom en chock att komma till SM och så ska man helt plötsligt bli bedömd för hur man rider?! Jag tycker att man borde införa mer stilbedömningar även på lägre nivå, och framför allt ha det oftare på fler tävlingar i hela Sverige så att det blir en vana och självklarhet att bli bedömd när man tävlar.

Ni förstår säkert redan var jag står i den här frågan, stor hiss och tummen upp för stilbedömd hoppning! 

 

En bild från Stil-SM i fälttävlan 2012. 
 

Kommentarer
» linda

fin bild

2013-12-08 | 15:41:11
URL: http://www.nattstad.se/LindaLinnros
» Johanna

Riktigt bra inlägg! Håller med i allt till 100%
Kram

2014-02-21 | 13:48:31
URL: http://finanora.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback