Jobba med hästar?

2013-08-16 | 09:40:00 | Det här är jag | 0 Kommentarer

Vill jag jobba med hästar på heltid i framtiden? Svaret är att jag vet inte. Det skulle naturligtvis vara fantastiskt att få hålla på med det jag älskar mest av allt, men samtidigt finns det andra saker jag också skulle vilja göra. Helst skulle jag vilja hålla på med hästar och tävla mycket samtidigt som det andra, problemet är bara att det kan vara svårt att få ihop allt.

 

I åttan praoade jag på min grannes veterinärklinik för hundar och katter. Det var både roligt och lärorikt men kanske inte något jag skulle vilja göra själv. Att sitta med och kolla vid operationerna var roligt, men utöver det var det mycket tid då det inte hände något alls och jag trivdes inte så bra med att bara sitta inne på kliniken hela dagarna. I nian praoade jag hos distriktsveterinärerna i Flyinge, oj vilken skillnad det var! Visst var det tid då jag inte hade så mycket att göra när veterinärerna fixade med papper och hade telefontid. Men jag trivdes jättebra där och lärde mig verkligen massor samtidigt som jag hade roligt. Det som gjorde att jag trivdes så bra där tror jag var att det var så varierande arbete, precis som veterinärerna var jag både inne på kliniken och ute i så kallat ”fält” och följde med på hembesök och när någon veterinär hade jour. Att följa med ut var naturligtvis roligast, det var dräktiga kor, besiktning av hästar, förkylda hönor, kolikfall, en häst med en mystisk böld i kinden som visade sig vara foder som fastnat, bronkit som skulle botas osv. Jag fick faktiskt hjälpa till ganska mycket både inne på kliniken och ute på hembesök. Inga supersvåra uppgifter men ändå så att jag fick känna på lite vad det innebär. Hålla undan tungan när veterinären skulle kolla hästens tänder, fixa med droppåsar och försöka komma på bra lösningar för att få saker att fungera så bra som möjligt utan lyxen som finns på kliniken, tvätta instrument och hjälpa till vid operationer. Bland det roligaste jag gjorde på kliniken var faktiskt att hjälpa en av veterinärassistenterna att göra bajsprov (kolla efter mask i hästbajs).  Det var en kvinna som kom med två ica-kassar fulla med mindre påsar innehållande hästbajs från hennes islandshästar som skulle få avmaskningsmedel utskrivet. Och då fick jag hjälpa till. Främst med att sortera allt och blanda upp bajset med en vätska som skulle få det flytande och hålla koll på vilket prov som tillhörde vilken häst. Men även titta i mikroskåpet. Det var inte så svårt som jag trott, om man hade utrustning till det skulle det inte vara några problem att göra själv. Man tittar nämligen efter maskäggen som är ganska lätta att upptäcka genom mikroskåpet, sen räknar man ett visst antal maskar per ägg. Nog om det, ni förstår nog redan att jag tyckte det var roligt.

 

Att jobba enbart med hästar då, skulle jag vilja de? Det beror på vilket sätt, att tävla på hög nivå själv och verkligen satsa men att ha tillridning och sälja unghästar samtidigt tror jag skulle vara jätteroligt. Mycket hårt jobb och en lång väg dit naturligtvis, men något som skulle kunna passa mig bra. Att däremot jobba som hästskötare enbart och då inte rida alls utan bara hålla på och fixa inför tävling osv. Det är inget som lockar mig. Att göra det en viss tid för att sen kunna gå vidare och komma upp ett steg mot sitt mål skulle jag kunna göra och kanske till och med tycka vara kul. Men då har man ändå ett mål med något annat, det andra är bara en bit av resan dit.

 

Hur kommer veterinäryrket med i bilden här då? Jo det är så att jag på ett sätt skulle vilja bli veterinär, men eftersom jag ännu hellre vill satsa helt på hästarna så är jag ändå väldigt osäker på det. Bara att bli veterinär tar flera år av hårt plugg som kommer hindra mycket av ridningen. Och att sen fortsätta satsa när man jobbar som veterinär, det är inte många som kan. Om ens någon.

 

Jag får helt enkelt vänta och se vad jag vill göra med mitt liv. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback